پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151413
رتبه‌پيچيدگي‌اقتصادايران ۴۶پله‌بدترشد
تاریخ انتشار : 1394/02/17 08:23:00
نمایش : 1437
ايران طبق شاخص پيچيدگي اقتصادي در بين 144 کشور در رتبه 110 جهان و در کنار کشورهايي مانند کامرون، ساحل عاج، قطر، زامبيا، نيکاراگوئه و الجزاير قرار گرفته است و با آخرين کشورها فاصله چنداني ندارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رتبه ايران در شاخص پيچيدگي اقتصادي طي ۵۰ سال اخير بدتر شده و از رتبه ۶۴ در سال ۱۹۶۴ به رتبه ۱۱۰ در سال ۲۰۱۲ رسيده است.

شاخص پيچيدگي اقتصادي از سال ۲۰۰۸ به ابتکار محققان دانشگاه هاروارد و اي آي تي معرفي شد و ميزان توانايي کشورها را در توليد کالاهاي پيچيده از رهگذر فراهم کردن ساختارهاي مناسب براي تعامل افراد در جهت تجميع دانش‌هاي پراکنده و متنوع و کاربردي کردن آن نشان مي‌دهد.

در چنين اقتصادي افراد برخوردار از دانش‌هاي مختلف اعم از طراحي، بازاريابي، تامين مالي، دانش فني، مديريت منابع انساني و حقوق تجاري مي‌توانند با يکديگر تعامل و دانش خود را براي توليد محصولات ترکيب کنند. در جوامعي که بخش‌هايي از اين مجموعه قابليت‌ها غايب باشد؛ امکان ايجاد چنين محصولاتي وجود ندارد.

بنابراين اقتصادهاي پيچيده، اقتصادهايي هستند که مي‌توانند حجم زيادي از دانش مرتبط را در قالب شبکه هاي بزرگ گرد هم جمع کرده و مجموعه متنوعي از کالاهاي دانش بر را توليد کنند.

به عکس اقتصادهاي ساده پشتوانه ضعيفي از دانش مولد داشته و کالاهاي کمتر و ساده‌تري توليد مي‌کنند که مستلزم شبکه کوچک‌تري از تعاملات است.

ايران از لحاظ اقتصاد دانش بنيان در ميان ۱۴۶ کشور مورد بررسي توسط بانک جهاني، رتبه ۹۶ را کسب کرده است. وضعيت ارکان چهارگانه اقتصاد دانش بنيان در ايران بيان مي‌کند که هرچند ايران از لحاظ آموزش، نوآوري و زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح متوسط قرار دارد اما از لحاظ رژيم نهادي و انگيزشي در شرايط نامطلوبي است که نتوانسته است دانش نظري و علمي را به دانش کاربردي و توليدي تبديل کند.

ترکيب صادرات ايران نشان مي‌دهد که مهمترين کالاهاي صادراتي ايران به عنوان يک کشور متکي بر منابع نفتي، نفت خام با سهمي بيش از ۷۰ درصد از کل صادرات کشور و سپس فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي و مواد معدني است.

اين ترکيب سبد کالاهاي صادراتي ايران که از منابع طبيعي به دست مي‌آيند بر اساس طبقه‌بندي کالاها به لحاظ ميزان پيچيدگي، عموما در شمار ساده‌ترين کالاها جاي مي‌گيرند. در بخش واردات نيز کالاهاي کشاورزي و اساسي و کالاهاي دانش‌بر مانند انواع ماشين‌آلات، داروها و قطعات خودرو، سهم عمده‌اي در واردات کشور دارند.

در مجموع ساده‌ بودن و تنوع نداشتن کالاهاي صادراتي اساسي و دانش بر بودن و تنوع داشتن کالاهاي وارداتي و نيز محدود بودن تعداد طرف‌هاي تجاري از مهمترين عواملي است که آسيب‌پذير بودن شديد اقتصاد کشور را نشان مي دهد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html